Foreign language learning trajectories through the perspective of complexity

Authors

  • Walkyria Magno e Silva Universidade Federal do Pará
  • Larissa Dantas Rodrigues Borges Universidade Federal do Pará
  • Sádie Saady Morhy Universidade Federal do Pará
  • Jhonatan Allan de Andrade Rabelo Universidade Federal do Pará

Abstract

This paper aims at describing language learning trajectories from Letras undergraduate students who participate in the language advising project at the Federal University of Pará under the complexity perspective. Language advising is a learning support and consists of meetings between advisor and student, generally individually. The advisor works with the student as a facilitator, mentor, assessor, helper, supporter, and consultant. Data analysis was done based on complexity paradigm, according to which the observed phenomena take into account the instability and non-linearity of the complex systems. The use of this paradigm in language learning allows for the understanding of some phenomena, not entirely explained by traditional research. The data of the narratives allow the study of the main features of complex systems and the understanding of the influence that certain facts can have on the trajectories of these students in the advising sessions. The analysis brought up the complexity and unpredictability of each history, eliciting the great amount of factors which influence the learning trajectories of these participants as well as giving evidence of how interconnected these factors are.

Keywords: language learning, complexity paradigm, complex adaptive systems.

Author Biographies

Walkyria Magno e Silva, Universidade Federal do Pará

Professora Associada 4 da Universidade Federal do Pará. Trabalha na Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas e no Programa de Pós Graduação em Letras dessa universidade. Mestre pela Unicamp, doutora pela Universidade de Toulouse le Mirail, França e pós doutora pela UFMG. Coordena projetos de pesquisa e de extensão na UFPA.

Larissa Dantas Rodrigues Borges, Universidade Federal do Pará

É mestre em Linguística pela Universidade Federal do Pará e doutoranda na mesma instituição. Possui graduação em Licenciatura em Letras - Habilitação em Português e Inglês pela Universidade Federal do Pará e especialização em Linguística Aplicada ao Ensino da Língua Inglesa como Língua Estrangeira nesta mesma instituição. Participou do programa FLTA (Foreign Language Teaching Assistant) da Fulbright e desde 2009 leciona no curso de Letras com habilitação em Inglês na FALEM (Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas) da UFPA. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada. Seus principais interesses de pesquisa são escrita acadêmica, gêneros textuais no ensino de LE, motivação e autonomia na aprendizagem de línguas.

Sádie Saady Morhy, Universidade Federal do Pará

É mestre em Linguística pela Universidade Federal do Pará. Possui Bacharelado em Turismo pela Universidade Federal do Pará (1983) e Licenciatura em Letras - Português/Inglês e Literaturas, pela Universidade da Amazônia (2010). É Pós-graduada em Linguística Aplicada: Ensino e Aprendizagem do Inglês como Língua Estrangeira (2005).Atuou como professora de língua estrangeira: inglês durante dez anos. Ministrou disciplinas de Graduação do Curso de Letras na FIBRA, Belém/PA e em Itaituba e Tucuruí pela UFPA, PARFOR.

Jhonatan Allan de Andrade Rabelo, Universidade Federal do Pará

Graduado em Letras pela Universidade Federal do Pará. Mestrando em Linguística - Ensino e Aprendizagem de Línguas e Culturas - pela Universidade Federal do Pará. É professor substituto de inglês na Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas da UFPA e participa de projeto de pesquisa sobre aconselhamento em aprendizagem de línguas e complexidade.

Published

2016-03-30

How to Cite

Magno e Silva, W., Borges, L. D. R., Morhy, S. S., & Rabelo, J. A. de A. (2016). Foreign language learning trajectories through the perspective of complexity. Calidoscópio, 14(1), 70–78. Retrieved from https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.141.06