Mapping causes

brands and their discourses on diversity and inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/qt.2024.1223.08

Keywords:

publicidade de causas , cartografia , diversidade e inclusão

Abstract

We increasingly see brands taking a stand based on social causes. The theme of diversity and inclusion seems to be the subject of the moment. Our intention is to map the presence of social causes in the contemporary discourses of brands.  To this end, based on the theoretical scope of cause advertising and the methodological scope of cartography, we immersed ourselves in the Clube da Criação collection and analyzed the 2022 and 2023 publications, aiming to identify the engagement degree of the advertising brands in relation to the social causes. In the end, we concluded that most advertising campaigns fit into the platform and protagonist levels. The most recurring marker is gender identity; while the least addressed are age and generation.

Author Biographies

Arion Fernandes, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Comunicação pela UFSM. Pesquisador nos grupos Nós Pesquisa Criativa e TELAS Pesquisa Colaborativa. 

Fernanda Sagrilo Andres, Universidade Federal do Pampa

Pós-doutoranda, Doutora e Mestra em Comunicação pela UFSM. Professora Adjunta na UNIPAMPA. Líder do grupo TELAS Pesquisa Colaborativa CNPq. 

Juliana Petermann, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Ciências da Comunicação pela Unisinos. Professora associada do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria e coordenadora do Programa de Pós-graduação em Comunicação da mesma universidade.

Published

2024-01-10

How to Cite

FERNANDES, A.; SAGRILO ANDRES, F.; PETERMANN, J. Mapping causes: brands and their discourses on diversity and inclusion. Questões Transversais, São Leopoldo, Brasil, v. 12, n. 23, 2024. DOI: 10.4013/qt.2024.1223.08. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/26562. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Dossiê Cartografias da/na Comunicação - Parte 2