Writing and rewriting in the university environment as a responsive process

Authors

  • Joanes Magalhães Lima Universidade Federal do Tocantins
  • Dalve Oliveira Batista-Santos Universidade Federal do Tocantins/Colegiado de Letras-Porto Nacional

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.215.01

Keywords:

university writing, academic abstract, Feedbacks.

Abstract

This article aims to investigate how the processes of guided writing and rewriting (feedbacks) contribute to the development of responsive writing. The main problem that triggers our interest in this research comes from a disagreement with the reproduction of the discourse that university students "write badly / are illiterate" or that they would not be prepared to be in Higher Education. Thus, affiliated with the theoretical assumptions of Bakhtin (2011) and his Circle (Volóchinov, 2018), we consider language as a form of interaction, and statements/discourses, from the perspective of dialogism and crossed by sociocultural and ideological aspects. Thus, it is a field research with a qualitative approach in Applied Linguistics (Moita Lopes, 2006), starts from a social perspective of literacy and is based on the theoretical assumptions of the New Literacy Studies (Street, 2014 and others), consolidated in the 1990s. The results indicated that feedback is an important strategy, as it allows students to reflect on their actions and act responsibly in order to obtain a more meaningful learning in textual production.

Author Biographies

Joanes Magalhães Lima, Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Letras (área de concentração em Estudos Linguísticos) pelo Programa de Pós-graduação em Letras - PPG-Letras da Fundação Universidade Federal do Tocantins - UFT (2023). Graduado em Letras - Português/Inglês e respectivas Literaturas pela UFT (2009). Possui especialização em Linguística Aplicada na Educação pela Universidade Cândido Mendes - UCAM (2015). Já atuou como Professor Convidado na UFT e ministrou a disciplina "Leitura e Produção Textual". Foi pesquisador pelo Programa Institucional Voluntário de Iniciação Científica (PIVIC - UFT), trabalho intitulado Estudos Linguageiros de Ritos Krahô - Cantiga de Kyiré (2008 - 2009). É servidor público federal na UFT, onde exerce o cargo de Técnico em Assuntos Educacionais desde 2014 e atualmente trabalha na Pró-reitoria de Extensão, Cultura e Assuntos Comunitários - Proex/UFT.

Dalve Oliveira Batista-Santos, Universidade Federal do Tocantins/Colegiado de Letras-Porto Nacional

Doutora e mestra em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora Adjunta II na Universidade Federal do Tocantins - UFT, atuando na graduação em Letras - Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas e no Programa de Mestrado em Letras (PPGLetras), no Câmpus de Porto Nacional. Faz parte do Banco de Avaliadores do Sinaes (BASIs), como Avaliadora Institucional. É membro do grupo de pesquisa Práticas de Linguagens - PLES, nas linhas de pesquisa Escrita Acadêmica na Formação do Professor e Práticas de linguagem: leitura; escrita; análise linguística e, no Grupo de Estudos da Indeterminação e da Metáfora (GEIM), na linha de pesquisa Linguagem e Educação da PUC/SP. Licenciada em Letras - Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas. Especialista em Ensino da Língua Portuguesa e Literaturas. Atua nas seguintes áreas: 1) Gêneros textuais e ensino de língua materna; 2) Práticas de letramento e ensino; 3) Letramento Acadêmico: Leitura e escrita na Universidade; 4) Formação do professor de Língua Portuguesa.

https://orcid.org/0000-0002-9133-3446

 

Published

2024-12-30

How to Cite

Lima, J. M., & Batista-Santos, D. O. (2024). Writing and rewriting in the university environment as a responsive process. Calidoscópio, 22(2), 270–290. https://doi.org/10.4013/cld.2024.215.01