Cinema, body, territory
contemporary realist films as cartographies of urban affections
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2023.1122.05Keywords:
cinema contemporâneo , viver urbano , cartografiaAbstract
The possibility of understanding cinema as a cartographic process is explored. Drawing from the perspectives of authors such as André Bazin, Gilles Deleuze and Giuliana Bruno, comments are presented on the predominance and trends in contemporary cinematic production of realist films that are attentive to the materiality of urban living. It is assumed that in an active relationship between the viewer and the work, the city perceived in realist narratives does not solely stem from a visual character that is fully displayed, but rather it is primarily established within a field of meanings and subjectivities. Thus, taking a panoramic view, the objective is to consider aesthetic approaches that enable an understanding of this cinema as an instrument of inference. A device that maps ways of life and reveals the procedural dimension of phenomena. It is asserted that films, imbued with the real dimension of urban living, present themselves to the viewer as a cartographic act that, in a relational nature, traces movements and affects.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Questões Transversais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).