Becoming-dust/ruin
mapping without a map/communicating without a name
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2024.1223.09Keywords:
cartografia , experiência , diferença , deriva, epistemologia da comunicaçãoAbstract
This work proposes an experiment to analyze the difference between theoretical and empirical translations of cartography of/in communication, analyzing the drift as a suitable methodological strategy to apprehend the intersubjective exchange with its epistemological consequences. “Eu, Villa Adriana” by Luca Vitone is visited at MAC-USP in São Paulo and “Io, Villa Adriana” at MAXXI in Rome, self-portraits printed by climate agents on canvas exposed to the ruins of Villa Adriana, residence of the Roman Emperor Adriano (II century AD). The text develops: 1. Outline: prescriptions, receptions, curatorship, routes; 2. Settings: the drift immunizes the map and creates drift in the territory, and 3. Redesign: re-edition of the map visuality to try to make its differences visible. The cartographic code established by the curatorship is surprising, in a drifting transgression through the imaginary. Drift as an event creates another curatorship that destabilizes cartography as a method, epistemology or empiricism. The possibility of mapping the concept itself changes when experiencing it under the risk of surprise.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Questões Transversais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).