Walter Benjamin's cartographic method
a proposal for communication research
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2023.1122.01Keywords:
cartografia, Walter Benjamin , comunicaçãoAbstract
The objective of this study is to present a proposal for a cartographic method of communication research inspired by concepts developed by Walter Benjamin. We start with the following question: what conceptual foundations guide this approach and how could cartography, understood in its methodological sense, be applied in research in the field of communication? In the first part of the study, we point out the relevance of the cartographic method for the area. Next, we present the concepts that underlie Benjamin's cartographic thinking and suggest a methodology based on three stages: deambulation, archeology and montage. Finally, we highligh points of convergence and divergence about the application of this method, taking into account issues that affect contemporary studies in communication.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Questões Transversais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).