Secrecy and (in)visibility management in times of deep mediatization

resistances, revelations and appropriations in masonic organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/qt.2023.1121.04

Keywords:

comunicação organizacional, (in)visibilidade, maçonaria, midiatização profunda, segredo

Abstract

Under the theme of organizational communication, we aim to understand the movements that Freemasonry performs to manage its (in)visibility. For that, we have used theoretical elements of mediatization and the notions of visibility and secrecy. In methodological terms, we have mobilized secondary data from research carried out by Vinhola (2021) and analyzed them using the trends of deep mediatization listed by Hepp and Hasebrink (2018). The main conclusion is that, between what gives in or resists in relation to the strength of deep mediatization trends, the organization makes new appropriations, forming its own (in)visibility regime.

Author Biographies

Bruno Garcia Vinhola, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL

Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS. Professor substituto no Departamento de Comunicação da UFRGS. Membro do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder – GCCOP – https://www.ufrgs.br/gccop/.

Rudimar Baldissera, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL

Doutor em Comunicação pela PUCRS. Professor titular no Departamento de Comunicação da UFRGS. Pesquisador e professor no Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da UFRGS. Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder – GCCOP – https://www.ufrgs.br/gccop/. Bolsista de Produtividade do CNPq. Coordenador do PPGCOM/UFRGS nas gestões de 2017-2018 e 2023-2024.

Published

2023-12-28

How to Cite

GARCIA VINHOLA, B.; BALDISSERA, R. Secrecy and (in)visibility management in times of deep mediatization: resistances, revelations and appropriations in masonic organizations. Questões Transversais, São Leopoldo, Brasil, v. 11, n. 21, 2023. DOI: 10.4013/qt.2023.1121.04. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/26431. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Dossiê Hipermidiatização, intensificação e aprofundamento da midiatização? Aplicativos, plataformas, datatificação e algoritmos em debate