Capitalismo, Estado e Educação: o tripé de sustentação das permanências históricas da Era Vargas à Base Nacional Comum Curricular

Authors

  • Eduardo Castedo Abrunhosa Universidade Presbiterina Mackenzie
  • Marcelo Martins Bueno
  • Wesley Espinosa Santana Universidade Presbiterina Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.18

Keywords:

Educational Policies; Biopolitical State; Neoliberalism

Abstract

Education in Brazil, linked to the historical debt of slavery and the colonization process, is a social failure, responsible for ensuring permanence and even advancing in the differences in opportunities demarcated by territorialities. The Act and the Aristotelian Power are configured from the political development of the classes that have control of educational policies in the State in a time frame from 1930 to the present day. The initial decade marks the foundation of the biopolitical state. The ambivalence between Catholic conservatives and New School progressives determines the role of Getúlio Vargas at the head of the federal government, where internal transformations were based on the external interests of the logic of capital. From the creation of the Ministry of Education and Public Health (MESP -1931) to the creation of the National Common Curricular Base (BNCC-2022) what we have is the nonsense of social needs for the victory of neoliberalism and the pact of classes by the logic of capital and of capitalism. We see the Act that becomes Power under the yoke of the interests of a society of privileges and neoliberal subjectivities that lead to class interests and the incessant individualism that plagues the 21st century.

Author Biographies

Eduardo Castedo Abrunhosa, Universidade Presbiterina Mackenzie

Doutor em História Moderna, Contemporânea e da América pela Universidade de Salamanca - Espanha, Doutor e Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2016), Especialista em Gestão de Projetos e Gestão Pública, Graduado em Teologia e História. Atualmente Coordena o Centro Histórico e Cultural Mackenzie e leciona nos cursos de graduação e na pós-graduação. É Diretor de Administração da Diretoria Executiva do Instituto Presbiteriano Mackenzie e Membro Delegado da Cátedra UNESCO - UNITWIN: A CIDADE QUE EDUCA E TRANSFORMA e coordena o eixo de trabalho da Cátedra na UPM.

Marcelo Martins Bueno

Doutor e Mestre em Filosofia Política pelo Programa de Pós-graduação em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Graduado em Filosofia e em Pedagogia. Professor Titular do Corpo Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura (PPGEAHC) e Membro do Núcleo de Estudos Avançados (NEA) ambos na Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

Wesley Espinosa Santana, Universidade Presbiterina Mackenzie

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Mestre em História Social pela USP (2009), pós-graduado em História, Sociedade e Cultura pela PUC-SP e Gestão Escolar pela UCDB, Bacharel em Sociologia e Política e licenciado em História. Atualmente é professor de História e Sociologia no Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Published

2025-08-05

Issue

Section

Dossiê: Docência, cultura e território