O Projeto de Vida no Ensino Médio como um dispositivo de mobilização da formação do sujeito neoliberal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.23

Keywords:

Life Project, High School, Curriculum Customization, Neoliberal Subject

Abstract

This article aims to identify and describe influences and trends that contribute to the understanding and contextualization of the Life Project and its meanings in the contemporary school curriculum. This study results from qualitative research regarding the Life Project (REIS, 2024) established as a curricular component in the processes of implementing the Brazilian High School reform following Law 13,415/2017. Regarding methodological aspects, this is a qualitative study that used documentary and bibliographic analysis. It is observed that, according to Silva's (2019) approach, curricular customization devices are put into action in the school curriculum through various strategies. Among these strategies, we highlight the curricular component Life Project, which, as we can infer, is a curricular customization device whose main function is the subjective standardization for the creation of a neoliberal subject.

Author Biographies

Liliane Rodrigues Reis, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), com bolsa PROSUC/CAPES - modalidade II, na linha de pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação.Mestra em Educação (2024) pelo Programa de Pós Graduação em Educação UNISC. Possui graduação em Pedagogia (2010) pela Universidade Luterana do Brasil, Especialista em Educação e Contemporaneidade pelo Instituto Federal Sul Rio Grandense (2013) . Pesquisadora no Grupo de pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação - CNPQ. Integrante do GT05 - Estado e Política Educacional/ ANPED. Dedica-se as temas: Currílo, Ensino Médio, política educacional e neoliberalismo escolar. Atualmente é professora nas redes municipais de Triunfo (RS) e General Câmara (RS).

Éder da Silva Silveira, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul, UNISC. Doutor em história pela Unisinos com pós-doutorado em Educação pela UFPR. Líder do Grupo de pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação.

E-mail: eders@unisc.br 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1242-2126

 

 

Published

2025-08-22

Issue

Section

Articles