Territórios de (re)existência: formação continuada de educadores/as no ADE da Chapada Diamantina (BA) em diálogo com princípios freirianos e a proposta da justiça curricular

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.24

Keywords:

curriculum; formation; education

Abstract

This article presents the constitution of the ADE of Chapada Diamantina and analyzes the principles that supported its creation within the scope of continuing education for educators: sharing of experiences; reflection on educational practice; and the political training of educators. The qualitative research used semi-structured interviews organized according to the content analysis methodology. The empirical evidence was interpreted in dialogue with liberating education (FREIRE, 2018; 2001) and the concept of curricular justice (PONCE, 2018). Among the results of the investment in continuing education in the context analyzed, the professionalization that integrates technical and political knowledge originating from the emerging knowledge of the territory, as well as the political training of educators, stands out. These elements are configured as essential for the strengthening of democratic curricular practices, aligned with the principles of curricular justice and social justice.

Author Biographies

Thais Almeida Costa, PUC SP

Pós-Doutoranda e Doutora em Educação: Currículo pela PUC-SP. Mestre em Educação pela PUC-Minas. Especialista em Educação Infantil pela Uni BH. Psicóloga pela UFBA com experiência em gestão educacional (pedagógica e administrativa) da Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Pesquisadora em políticas públicas educacionais e justiça curricular. Membro do Grupo de Educação e Pesquisa em Justiça Curricular (Gepejuc PUC SP) e parecerista da Revista Científica e-Curriculum. Assessora de Mobilização Sociopolítica do Instituto Chapada de Educação e Pesquisa (ICEP). Formadora de educadores em projetos de alfabetização pelo Instituto Avisa Lá e Roda Educativa. Assessora no campo do currículo. Autora e organizadora do livro Justiça Curricular: Por uma educação escolar comprometida com a justiça social. Integrou o grupo de autoras do Percurso Formativo de Alfabetização Inicial para o 1º e 2º anos produzido para o Compromisso Nacional Criança Alfabetizada.

Wesley Araújo, PUC SP

Doutor em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Integrante do Grupo de Educação e Pesquisas em Justiça Curricular (GEPEJUC)

Branca Jurema Ponce, PUC SP

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Estudos Pós-graduação em Educação: Currículo. Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq. Líder do Grupo de Educação e Pesquisas em Justiça Curricular (GEPEJUC).

Published

2025-08-22

Issue

Section

Articles