Atenção ao particular: leitura filosófica de filmes e Rope de Hitchcock
Keywords:
Filosofia do cinema, Leitura filosófica de filmes, Hitchcock.Abstract
O presente artigo esboça o debate contemporâneo sobre a leitura filosófica de filmes a partir da classificação de Wartenberg de dois polos opostos que definem o espectro de posições possíveis: o polo extremamente pró filosofia cinematográfica (Cavell, Mulhall, Cabrera) e aquele extremamente anti filosofia cinematográfica (Livingston). Ambas as posições concordam que na leitura filosófica a atenção ao particular é mobilizada. Na sequência, procuramos oferecer uma leitura de Rope (dir. Alfred Hitchcock, 1948) que exemplificasse tal atenção.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I grant the journal Controvérsia the first publication of my article, licensed under Creative Commons Attribution license (which allows sharing of work, recognition of authorship and initial publication in this journal).
I confirm that my article is not being submitted to another publication and has not been published in its entirely on another journal. I take full responsibility for its originality and I will also claim responsibility for charges from claims by third parties concerning the authorship of the article.
I also agree that the manuscript will be submitted according to the journal’s publication rules described above.