Categorização gráfica e funcional na aquisição da escrita e da leitura em língua materna
Resumen
This article aims to study three important factors in the decipherment of our writing system, that must be completely understood by the agents of literacy process (students and teachers), in order to make the process happen adequately: acrophonic principle; graphic categorization and functional categorization. The functional categorization controls either the acrophonic principle and the graphic categorization, being the correct association of letters and sounds, choosing only one among several possibilities. Since the correct word representation is given by spelling (orthography) and not by any kind of phonetic transcription, it is possible to say that the functional categorization is defined and governed by the official orthographic rules.
Key words: graphic categorization, functional categorization, spelling, acrophonic principle, literacy.Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Concedo à Calidoscópio o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Calidoscópio acima explicitadas.