Collaborative research: Reflections on learning as a social practice process of a preservice English teacher

Authors

  • Luciane Kirchhof Ticks Universidade Federal de Santa Maria

Abstract

This article discusses the reflections of a preservice English teacher on her own actions in classroom, focusing mainly on her efforts to develop pedagogical and evaluative activities which are based on the perspective of learning as a social process. These reflections were triggered through a collaborative research study, during
the preservice teacher practicum in a State school in Santa Maria (RS, Brazil), in 2007. The results indicate that the teacher was capable of
developing a pedagogical and evaluative practice which focused on language not only as a product but also as a social process. Furthermore,
this participant discussed the unequal power relations established in that school context, calling attention to the disempowerment of preservice
teachers in relation to other community members (teachers, supervisor and coordinators) in the development of their professional activities
within that social context.

Key words: collaborative research, sociocultural learning perspective, English as a Foreign Language.

Author Biography

Luciane Kirchhof Ticks, Universidade Federal de Santa Maria

Professora do Curso de Graduação em Letras/Inglês e no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM/RS. É Coordenadora Administrativa do LABLER-Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação desde 2009. É Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2008) e Mestre em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). É Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990). É membro do Grupo de Pesquisa/CNPq "Linguagem como Prática Social" (Ref. UFSM.0043). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Inglês, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de inglês, concepções de linguagem, análise crítica do discurso, identidade e gêneros textuais.Tem experiência como jornalista, tendo atuado como repórter em jornais impressos e assessorias de comunicação.

Published

2011-04-14

How to Cite

Ticks, L. K. (2011). Collaborative research: Reflections on learning as a social practice process of a preservice English teacher. Calidoscópio, 9(1), 56–66. Retrieved from https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/719