“Apagão no ensino público”: discursos de uma reportagem jornalística on-line sobre educação na pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.215.06

Keywords:

Análise Crítica do Discurso, Pandemia, Reportagem Jornalística

Abstract

The objective is to present the results of the analysis of an online journalistic report about the public education blackout during the pandemic. The study was developed in the light of Critical Discourse Analysis, a theory suitable for the purposes of description, interpretation, and explanation of journalistic genres, which aims to go beyond the unilateral perspective of a linguistic analysis of the text. It is, also, justified by making it possible to understand and interpret social issues that include ways of representing reality. This analysis was conducted from the three-dimensional framework: text, discursive practices and social practices. The results show that the analyzed discourse hides the state's responsibility in the current scenario, reinforcing stereotypes about the teacher as a complainer who do not fulfill their pedagogical role. In addition, there is a tendency to value distance learning, as well as to discredit public education.

 

Author Biographies

Julia Caroline Goulart Blank, Instituto Federal do Rio Grande do Sul – Campus Ibirubá

JULIA CAROLINE GOULART BLANK é doutora em Letras pela Universidade de Passo Fundo; graduada em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo e Mestre em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ). Atua como Jornalista no Instituto Federal do Rio Grande do Sul – Campus Ibirubá. E-mail: jcgblank@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4332-2475

Luciane Sturm, Universidade de Passo Fundo

LUCIANE STURM é doutora em Estudos Linguísticos/Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; possui graduação em Letras - Português/Inglês - e especialização em Comunicação Social, pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Atualmente é professora da UPF, atuando na graduação, PPG Letras e em projetos de extensão. É coordenadora da Assessoria Internacional UPF. E-mail: lusturm@upf.br ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9007-748X

 

Published

2024-12-30

How to Cite

Goulart Blank, J. C., & Sturm, L. (2024). “Apagão no ensino público”: discursos de uma reportagem jornalística on-line sobre educação na pandemia. Calidoscópio, 22(2), 353–372. https://doi.org/10.4013/cld.2024.215.06