Parâmetros para a avaliação da produção textual escrita de entrevistas: uma proposta de grade analítica de avaliação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2022.203.05

Keywords:

Writing, Rewriting, Assessment rubrics

Abstract

The aims of this paper are to suggest an analytic rating scale of the textual production of the discourse genre interview and discuss the pedagogical implications of its use in the promotion of learning. The perspective assumed is supported by the understanding of (a) the use of language as action (Clark, 2000), (b) discourse genres as a social construction to act in the world (Bakhtin, 2003; Volochinov, 2017) and (c) writing as social practice (Kleiman, 1995). Based on the criteria suggested by Simões et al. (2012), namely, purpose of the text, interlocution, text organization, content search, use of linguistic resources, review and finalization and response to the texts read, an analytic rating scale (Weigle, 2002) was created as a way of guiding the (re)writing process of the interviews conducted by high school students from a Federal Institute (Vial; Kanitz, in press). The purpose of doing so is that students get to know the academic opportunities available in their school and share such information with the school community. The suggested rating scale can be used to guide students in the production of different versions of their texts, observing linguistic and discursive aspects to create the intended meaning, and to facilitate the elaboration of rewriting guidelines, both by the teacher and by the student.

Author Biographies

Andréia Kanitz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda em Linguística Aplicada no Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É mestra em Letras/Linguística Aplicada (2013) e licenciada em Letras — Português/Latim (2010) pela mesma universidade. É docente da área de Letras — Língua Portuguesa/Literatura do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) — Câmpus Bento Gonçalves.

Ana Paula Seixas Vial, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Linguística Aplicada no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É mestra em Letras/Linguística Aplicada (2017) e licenciada em Letras - Português e Inglês (2015). É licencianda em Ciências Sociais pela mesma instituição. É docente efetiva de língua inglesa na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RS). 

Published

2023-07-19

How to Cite

Kanitz, A., & Vial, A. P. S. (2023). Parâmetros para a avaliação da produção textual escrita de entrevistas: uma proposta de grade analítica de avaliação. Calidoscópio, 20(3), 656–676. https://doi.org/10.4013/cld.2022.203.05