Crenças e reflexões acerca da aprendizagem de Língua Espanhola por universitários brasileiros em tempos de pandemia

Authors

  • Gisele Benck Universidade de Passo Fundo (UPF)
  • Mariane Rocha Silveira Universidade de Passo Fundo (UPF)
  • Paulo Fernando Marques Duarte Filho Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2022.203.01

Abstract

This study is aimed at analysing and reflecting upon Spanish learning by Brazilian undergraduate students at an educational institution in inner Rio Grande do Sul, teachers-to-be, during the pandemics. For this purpose, at first we present a theoretical framework on the students’ perceptions and beliefs regarding the teaching and learning of a foreign language from the perspective of Barcelos (2004, 2006) and Mukai (2014). Next, we address the use of technologies to foreign language teaching, drawing on theoretical frameworks by Moran (2007), Santaella (2013) and Pozo Municio (2020). In order to collect data, the students answered a questionnaire on Google Forms with 32 questions regarding lessons and the methodology applied by teachers to the teaching of Spanish. Results show that, although students prefer on-site lessons, they maintain the interest in learning Spanish, even in a synchronous manner, but they complain about many tasks to be performed at home, which turns out to be very exhausting. Therefore, although these are technological times, students, mainly those who live in the countryside, find difficulties with connection and equipment so they can follow synchronous lessons. 

Author Biographies

Gisele Benck, Universidade de Passo Fundo (UPF)

Doutora em Linguística Aplicada. Professora do Programa de Pós-graduação em Letras e do Curso de Letras da UPF.

Mariane Rocha Silveira, Universidade de Passo Fundo (UPF)

Possui Mestrado em Letras - área de Leitura e Formação do Leitor (UPF), especialização em Ensino e Aprendizagem de Língua Espanhola (UPF); especialização em Tradução de Espanhol (Gama Filho); graduação em Letras - Língua Portuguesa e respectivas literaturas (UPF); graduação em Letras - Língua Espanhola e respectivas literaturas (UPF). Atualmente, é professora da Universidade de Passo Fundo, atuando nas disciplinas de Leitura e Produção de Textos, Língua Espanhola, Literatura em Língua Espanhola e Estágios Supervisionados. Também atua como professora de Produção Textual no Centro de Ensino Médio Integrado UPF.

Paulo Fernando Marques Duarte Filho, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutor em Engenharia Química. Professor do Curso de Engenharia de Alimentos da Unipampa.

Published

2023-07-19

How to Cite

Benck, G., Rocha Silveira, M. ., & Marques Duarte Filho, P. F. (2023). Crenças e reflexões acerca da aprendizagem de Língua Espanhola por universitários brasileiros em tempos de pandemia . Calidoscópio, 20(3), 576–596. https://doi.org/10.4013/cld.2022.203.01