Perturbações paradigmáticas: de como movimentar os sedimentos
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2021.917.01Abstract
This text is organized in two parts: Prolegomena and Provocations. In the first part, it pays homage to Alexandre Rocha da Silva, who died prematurely; in the second, it criticizes a set of works presented at the Research Journey of the research group – GPESC. These works reaffirmed the neo-structuralist principles, in their various aspects, as interpretive matrices. The objective is to point out the possibility of a ‘strategic advancement’, based on ideas derived from complexity theory. Thus, the application of concepts such as transdisciplinarity, ecosystems, uncertainty and disruption and the recursive, dialogic and hologrammatic principles have the potential to renew communication methodologies and practices. In this sense, meaning and communication would be closer to Peirce’s pragmatism than to structuralisms inspired by Saussure.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).