Affective cartographies at congados in Berilo, Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2023.1122.09Keywords:
cartography, Affective Maps, CongadoAbstract
This article presents cartographic movement as a methodological and analytical basis for research in the field of Communication on the meanings of Congado in Berilo, state of Minas Gerais, Brazil. The cartographic construction is presented as basis of this work, considering the affective, ethical, and political dimensions that compose the process of collaborative knowledge creation with subjects involved in social research. Theoretical references include, among others: Virgínia Kastrup (2007), Sueli Rolnik (2011), and Alexander Ocaña and Maria López (2019). As empirical evidence, we present the construction of affective maps performed with the community on the understanding of Congado in the region. Based on the reflections and experiences presented in this article, it was possible to verify that cartographic processes in fact organized a fundamental methodological and analytical foundation for the study of the complex cultural practice of Congado in Berilo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Questões Transversais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).