So far, so close
contributions of Stig Hjarvard and Jesús Martín-Barbero to the study of communicative processes
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2023.1121.07Keywords:
processo comunicativo , Stig Hjarvard , Jesús Martín-Barbero , midiatização , mediaçãoAbstract
This paper discusses how the theoretical and methodological approaches of Jesús Martín-Barbero and Stig Hjarvard contribute to the development of communicational analyzes that contemplate the multiple elements that constitute communicative processes: producers, works, consumers and their respective contexts. Beyond the ongoing debate about the distinctions between the concepts the authors work with (e.g., mediation and mediatization), both of them share premises and use analytical resources that are remarkably similar. Thus, this work conceives that the dialogue between the ideas of the authors bring clues that can give more complexity and methodological strictness to the study of products and communicational processes, as well as to their insertion in culture and society.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Questões Transversais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).