Paths to a reading of Ciro Marcondes Filho’s works: a didactical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/qt.2021.918.01

Abstract

Throughout about forty years as a teacher and researcher, Ciro Marcondes Filho has published more than 20 books on communication. How can someone approach such a work? This paper proposes a preliminary map to his works, grounded on a didactical reading of his books. It argues that Marcondes Filho’s research has developed in at least four main directions: (1) studies on media, power and ideology; (2) journalism studies; (3) the new communication theory and (4) seconded by textbooks and popular science books. Instead of a strictly chronological approach, a subject-based approach might contribute to those who would like to have a first contact with Marcondes Filho’s works – not as a system, but as a multi-layered contribution to Communication research.

Author Biographies

Luis Mauro Sa Martino, Faculdade Casper Libero

Jornalista e Professor na graduação e pós-graduação em Comunicação na Contemporaneidade da Faculdade Cásper Líbero. Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP. Foi pesquisador-bolsista na Universidade de East Anglia, Inglaterra. Autor dos livros "Teoria da Comunicação" (Vozes, 2009) e "Comunicação & Identidade" (Paulus, 2010), entre outros.

Angela Cristina Salgueiro Marques, PPG em Comunicação - Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Docente do PPG em Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais

Published

2022-02-07

How to Cite

MARTINO, L. M. S.; MARQUES, A. C. S. Paths to a reading of Ciro Marcondes Filho’s works: a didactical approach. Questões Transversais, São Leopoldo, Brasil, v. 9, n. 18, 2022. DOI: 10.4013/qt.2021.918.01. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/22857. Acesso em: 29 apr. 2025.