Cooperation as a boost for innovation in tourism in the Grape and Wine Region of Rio Grande do Sul, Brazil

Authors

  • Julice Salvagni PPG Ciências Sociais - Unisinos
  • Vander Valduga Mestrado em Turismo da Universidade Federal do Paraná
  • Cristine Hermann Nodari Universidade FEEVALE

DOI:

https://doi.org/10.4013/otra.2016.1019.11

Keywords:

Inovação. Turismo. Cooperação.

Abstract

This literature review is aimed at understanding the process of the establishment of the Grape and Wine region in order to analyze potential associative actions that can generate innovation. Handcrafted wine has suffered with competition and has led small farmers to compete against private capital, which has boosted the creation of several production, consumer and credit cooperatives. This work is a development framework for the innovation of tourism projects that take place in this region. Innovation processes are enriched by collaborative development, socialization and the use of expertise. Thus, such local changes may influence economic dynamism and improve the quality of life of the population in small territorial units. The adequacy to the land matrix of the region, which is grounded in the need for adding value to cooperative production, can be perceived in the innovation represented by the establishment of wine production and by the co-existence of cooperatives and associations, both public and private. Local development can consistently and cyclically exploit potentials and contribute to widening social opportunities, in addition to increasing viability and competiveness in the local economy. The perspective of rural tourism has become a viable alternative as it has combined tourism demand with the need for economical alternative for the producers.

Keywords: innovation, tourism, cooperation.

Author Biographies

Julice Salvagni, PPG Ciências Sociais - Unisinos

Pós-Doutora, Programa Nacional de Pós-Doutorado da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PNPD/CAPES) no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Unisinos. Doutora em Sociologia (UFRGS/CAPES - 2012). Mestre em Ciências Sociais (Unisinos- 2011), Especialista em Gestão Empreendedora (Ftec- 2009) e Psicóloga e Socióloga.

Vander Valduga, Mestrado em Turismo da Universidade Federal do Paraná

Bacharel e Mestre em Turismo pela Universidade de Caxias do Sul, Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Professor Adjunto do curso de Bacharelado em Turismo e do Mestrado em Turismo da Universidade Federal do Paraná. Tem curso de aperfeiçoamento na Università di Pàdova, Italia, Università Degli Studi di Verona, Itália, e realizou um período sanduíche na Chaire UNESCO Culture e Traditions du Vin, na Université de Bourgogne, na França.

Cristine Hermann Nodari, Universidade FEEVALE

Pós-Doutora, Programa Nacional de Pós-Doutorado da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PNPD/CAPES). Doutora em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Brasil e pela Universidade de Caxias do Sul (UCS) Brasil, Bolsista do Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições de Ensino Particulares da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PROSUP/CAPES). Mestra em Administração pela Universidade de Caxias do Sul (UCS), Brasil. Especialista em Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) Brasil.

Published

2016-09-27

Issue

Section

Social Solidarity Economy: Theoretical contributions