Audiovisual surveillance and privacy constructs: interfaces between technoculture and technopolitics and the meanings of hacktivism in digital games

Authors

  • Camila de Ávila Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Leonardo Andrada de Mello Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2020.223.06

Abstract

Starting from the Watch Dogs franchise, we seek to reflect on the senses of hacktivism in digital games, based on audiovisual constructs of surveillance and privacy, with a technocultural and Technopolitics focus. This series of games deals with cybersecurity; surveillance; big data; privacy; and social control concepts, bringing the presence of a hacktvivism culture, based on the collective DedSec. The aesthetic question is identified with a lot of power when we think about this construction of meanings and constructs within the space of the game. Not only in the practices of building the image of hacktivist collectives, but also the construction of the representation of audiovisual constructs of surveillance and privacy in digital games are shown as rich experimental scenarios for a critical aesthetic.

Keywords: Digital Games. Technoculture. Technopolitics.

Author Biographies

Camila de Ávila, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutoranda em Ciências da Comunicação, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), bolsista CNPq. Bacharel em Publicidade e Propaganda pela UFN, Especialista em Cultura Digital e Redes Sociais pela UNISINOS e Mestre em Ciências da Comunicação pela UNISINOS. Integrante do Grupo de Pesquisa Audiovisualidades e Tecnocultura: Comunicação, Memória e Design.

Leonardo Andrada de Mello, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutorando em Ciências da Comunicação na Unisinos, na linha Mídias e Processos Audiovisuais. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES). Integrante do Grupo de Pesquisa Audiovisualidades e Tecnocultura: Comunicação, Memória e Design. Mestre em Comunicação da Linha de Mídias e Estratégias Comunicacionais - POSCOM UFSM, Graduado em Comunicação Social - Habilitação Publicidade e Propaganda pela Unijuí.

Published

2020-11-18