Carousel 2: appropriations of The Writer’s Journey through the SBT’s movie

Authors

  • João Paulo Hergesel Universidade de Sorocaba.
  • Rogério Ferraraz Universidade Anhembi Morumbi.

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2019.211.09

Abstract

Directed by Mauricio Eça, Carrossel 2 – O Sumiço de Maria Joaquina (Carousel 2 – The disappearance of Maria Joaquina, 2016) continues Carrossel, O Filme (Carousel, The Movie, 2015), which is derived from the telenovela Carrossel (Carousel, 2012-2013). The plot is about the revenge of the villains from the first film: they come out of jail and kidnap Maria Joaquina, proposing riddles and physical tests that children should take to get rescue of the classmate. In order to analyze the appropriations of The Writer’s Journey, by Christopher Vogler, through the movie, this work is another part of the studies initiated to understand the consistency of this macronarrative and its consequent impact on the Brazilian cultural scene.

Keywords: Audiovisual. Cinema. Narrative. Style. SBT.

Author Biographies

João Paulo Hergesel, Universidade de Sorocaba.

Pesquisador de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba. Doutor em Comunicação (UAM), mestre em Comunicação e Cultura (Uniso) e licenciado em Letras (Uniso). Contato: jp_hergesel@hotmail.com.

Rogério Ferraraz, Universidade Anhembi Morumbi.

Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP), mestre em Multimeios (Unicamp) e graduado em Jornalismo (UNESP-Bauru). Foi pesquisador visitante na UCLA Los Angeles, com bolsa de doutorado-sanduíche (Capes). É professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Contato: rferraraz@anhembi.br.

Published

2019-04-23