Uses of cartography in studies of communication and music

Authors

  • Cíntia Sanmartin Fernandes Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UERJ e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Arte e Cidade (CAC).
  • Micael Herschmann Professor Associado IV da ECO/UFRJ e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2015.173.03

Abstract

The proposal in this article is to discuss the potential of the use of cartography as a tool interdisciplinary for communication studies and music that has been developed in recent years in Brazil, especially in the urban context. There is a tendency of recent cartography – which has been conducted in the field of Communication (and the Social Sciences) – not only in rejecting the synthesis maps which were frequently developed in modernity, but also to propose the construction of “travel guides” and cognitive maps (like a kind of “archipelagos”).

Keywords: communication, music, cartography, urban space.

Author Biographies

Cíntia Sanmartin Fernandes, Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UERJ e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Arte e Cidade (CAC).

Doutora em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com Doutorado Sanduíche junto à Université René Descartes-ParisV/Sorbonne, tendo realizado dois estágios pós-doutorais: um no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da PUC-SP e outro no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFRJ. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UERJ e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Arte e Cidade (CAC).

Micael Herschmann, Professor Associado IV da ECO/UFRJ e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFRJ

Possui doutorado em Comunicação pela UFRJ, é pesquisador 1 D do CNPq e atua como professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Além disso, coordena o Núcleo de Estudos e Projetos em Comunicação (da ECO/UFRJ) e o GP Comunicação, Música e Entretenimento da INTERCOM.

Published

2015-09-15