Struggles for representation in schools’ occupations in São Paulo: the clashes in documentaries

Authors

  • Ercio Sena PUC Minas
  • Juliana Gusman Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2021.231.09

Abstract

This article aims to reflect on representations of student’s struggles in three Brazilian documentaries: Espero tua (re)volta (2019), Escolas em luta (2017) e Lute como uma menina (2016). These movies portray experiences held in 2015, during public schools’ occupations in São Paulo, one of the most significant political events in our recent history. Highlighting formal and content aspects of the films chosen for analysis, this paper reveals articulations between communication and education fields in this context. We bespeak political uses of representative efforts in the struggle for more democratic and popular pedagogical horizons.

Keywords: Documentary. Communication and education. School’s occupations in São Paulo.

Author Biographies

Ercio Sena, PUC Minas

Professor do Programa de Pós-Graduação em COmunicação Social e dos cursos de Jornalismo e Cinema e Audiovisual da PUC Minas. Doutor em Letras pela PUC Minas e Mestre em Comunicação pela UFMG.

Juliana Gusman, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Meios e Processos Audivisuais da Escola de COmunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Mestre em COmunicação Social pea PUC Minas e Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela mesma instituição.

Published

2021-04-26