To educate the childhood for the nation’s future: An analysis of Puiggari-Barreto Reading Series

Authors

  • Claudia Panizzolo Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP
  • Milena Domingos Belo Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2016.203.10026

Abstract

Teachers Romão Puiggari and Arnaldo de Oliveira Barreto published in 1903 the Puiggari-Barreto Reading Series, an important material destined to primary school that was used for the execution of the function established for the educational institution: to form the Republican citizen so that he would be orderly, disciplined, healthy, hygienic and patriot. By analyzing the content and images, this text presents the results of a survey that investigated the representations about an ideal of Brazilian children present in the work and the centrality given to the school as an institution responsible for the socialization of children, based on the concept of representation developed by Chartier (1990).

Keywords: reading books, Puiggari-Barreto Reading Series, representation, childhood history.

Author Biographies

Claudia Panizzolo, Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP

FORMAÇÃO: Graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1991), Especialização em Educação Infantil pela Universidade Metodista de São Paulo (1998), Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006).

ATUAÇÃO PROFISSIONAL: Professora Adjunto I I do curso de Pedagogia, na área de Educação Infantil e do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo -UNIFESP orientando mestrado. Chefe do Departamento de educação (2012- atual) Conselheira da Associação Brasileira de Brinquedotecas. Pesquisadora com projetos em desenvolvimento financiados pelo CNPq. Tem experiência na docência e gestão da educação infantil, ensino fundamental e superior. Desde abril de 2011 é Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), da Associação Nacional de História (ANPUH) e da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação(ANPEd).Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Infância, Cultura, História- GEPICH

ÁREAS DE PESQUISA: 1- História da Educação: a. história da infancia, processos de escolarização, produção e circulação de saberes sobre a infância, b. historia da leitura e do livro no Brasil . 2.Estudos da infância: a. Infância e cultura b. : políticas, práticas e instituições para a infância Contato: claudiapanizzolo@uol.com.br

Milena Domingos Belo, Universidade Federal de São Paulo- UNIFESP

Aluna do Programa de Pós-graduação em Educação / Mestrado na UNIFESP, graduada em Pedagogia da Universidade Federal de São Paulo. Tem experiência na Educação Infantil. Seus interesses são na área de história da educação, história da infância e educação infantil. É membro no Grupo de Estudos e Pesquisas: Infância, Cultura e História GEPICH e realizou pesquisa de Iniciação Científica, financiada pela FAPESP.

Published

2016-08-24