Book Review “Marxism and politics: ways of using it”, by Luis Felipe Miguel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.26

Keywords:

marxism, political science, Luis Felipe Miguel

Abstract

This paper presents a review of the book “Marxism and politics: ways of using it” by political scientist Luis Felipe Miguel. The work, which includes a preface, introduction, 9 thematic chapters, conclusions, and bibliographic references, presents marxism in dialogue with the field of Political Science, explicitly defending the idea that Marxist theory provides important tools for analyzing the contemporary world, with the goal of transforming it. Social classes, alienation, the state, and fetishism are some of the concepts revisited by the author, who also does not shy away from criticizing the theory itself—preventing it from becoming more of a dogma to follow than a lens through which to investigate the world. Alongside these discussions, the book also engages with other theorists beyond Karl Marx in order to offer the reader analyses of gender, ethnic-racial, and environmental issues. In this sense, the book contributes not only to understanding why Marxist theory is a classic, but also to the development of this framework in dialogue with different aspects of various inequalities and an evident focus on social transformation.

Author Biographies

Cristiano Mezzaroba, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS). Coordenador do GEPESCEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física/UFS. Aracaju – SE, Brasil. Também atua como pesquisador no Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/UFSC) e no Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq). É coordenador da Linha “Mídias, Torcidas e Movimentos Antirracistas" do INCT/CNPq Estudos do Futebol Brasileiro.

Bárbara de Carvalho Ortega, Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH/UFSC)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Atualmente doutoranda no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH) na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Júlia Siqueira da Rocha, Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/CNPq) e Grupo de Pesquisa Ensino e Formação de Educadores em Santa Catarina (GPEFESC/CNPq)

Possui doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, com estágio na Université Strasbourg, França (2016), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010), graduação em Pedagogia com habilitação em supervisão escolar, pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1992) e licenciatura em Ciências Sociais pela Faculdade Única de Ipatinga (2022). Atua como pesquisadora por meio do Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Ensino e Formação de Educadores em Santa Catarina (GPEFESC/CNPq), ambos vinculados a Universidade Federal de Santa Catarina. Possui experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas de educação, diversidades e direitos humanos, escola, violências, pedagogia, adolescentes, socioeducação, currículo e multidisciplinaridade.

Published

2025-10-21

Issue

Section

Book reviews