Cidade, território e políticas intersetoriais de cidadania: os CEUs de São Paulo como hiperlugares relacionados aos princípios das Cidades Educadoras

Authors

  • Haniel Israel IFBA
  • Valter Caldana Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Regiane Paulino Prefeitura Municipal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.16

Abstract

This article analyzes the Centros Educacionais Unificados (CEUs) of São Paulo as strategic public facilities that articulate architecture, education, and intersectoral public policies. It is based on the hypothesis that architecture, when combined with education, can function as a structuring device for the territory and a catalyst for integrated public policies. The investigation adopts an interdisciplinary approach and draws on the concept of hyperplace to understand the CEUs as spaces where physical, social, and symbolic dimensions overlap. Through the case study of CEU Jambeiro, the article discusses the effects of these facilities on urban reconfiguration and the strengthening of community bonds. It is argued that CEUs represent a paradigmatic shift in public policy by consolidating educational territories aimed at citizenship formation and the city as a space of learning.

Author Biography

Valter Caldana, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Pessoa física Valter Luís Caldana Junior Monitorar nome Remover informações Editar Processando...× Atualizar Lattes Compartilhar

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1985), mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1994) e doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (2005). Atualmente é arquiteto associado - Vca Espaço e Tempo Arquitetura Scl, voluntário do Instituto Cidade em Movimento, voluntário da Academia de Escolas de Arquitetura e Urbanismo de Língua Portuguesa, professor visitante - Università degli Studi di Sassari e professor adjunto da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em Arquitetura e Urbanismo, atuando principalmente nos seguintes temas: arquitetura e urbanismo, desenvolvimento urbano, desenho urbano, políticas públicas e construção.

Published

2025-08-05

Issue

Section

Dossiê: Docência, cultura e território