Dance in basic education: academic production as a foundation for powerful curricular choices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2023.271.28

Keywords:

Dance, Curriculum, Basic Education

Abstract

The aim of this article is to contribute to the discussion about dance in the Art curriculum of basic education. Focusing on two emerging issues – What place has dance been occupying in the school curriculum?, and What is being discussed about teacher training for teaching dance in school? –, it is based on bibliographic research about dance in school education (2005-2020). The selected academic works were analyzed using content analysis (BARDIN) in dialogue with recognized theoretical references for dance teaching (STRAZZACAPPA; MARQUES). Among the research findings are elements that allow us to characterize the disputes in the field of the curriculum and the signaling of the lack of adequate teacher training and dance in the teachers’ daily lives. Based on theoretical concepts that underlie this research, these findings are discussed in the interface with concerns from the field of the curriculum. It is believed that these issues will contribute to the debate about the curriculum of basic education and teaching courses.

Author Biographies

Solange de Araújo Gonçalves, Universidade de São Paulo

Mestra em Educação (Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP), especialista em Linguagens da Arte (USP) e psicóloga pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Tem como áreas de interesse o conhecimento escolar, o currículo, a dança e a arte. Integra o grupo de estudos e pesquisa Escola, Currículo e Conhecimento (ECCo), vinculado à Faculdade de Educação da USP. Associada à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) e à Associação Nacional de Pesquisadores em Dança (Anda).

Cláudia Valentina Assumpção Galian, Universidade de São Paulo

Livre-docente em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), docente da Faculdade de Educação (FEUSP) e editora-chefa da revista Educação e Pesquisa. Coordena o grupo de estudos e pesquisa Escola, Currículo e Conhecimento (ECCo)  e é membro do Movimento Paulista em Defesa da Formação Plena de Professoras e Professores.

Published

2023-09-19

Issue

Section

Articles