Estágio Curricular Supervisionado na formação de professores: o trabalho pedagógico diante do ensino remoto em caráter emergencial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2023.271.19

Keywords:

estágio curricular supervisionado, licenciatura, formação de professores

Abstract

Derived from an interinstitutional research on pedagogical work in undergraduate disciplines. It addresses the Supervised Curricular Internship from in the relationship theory-practice in teacher education, under the emergency remote teaching  condition from COVID-19 pandemic. With a qualitative approach, the research scrutinizes the teaching actions and the answers to the students questionnaires. The results showed the worried with the conditions of offering and carrying out pedagogical work with limitations in the qualitative initial teacher training, highlight the relation to the learning of 'being a teacher' in theoretical and practical ways, being considered as one of the main implications, the distancing from reality concrete of the internship locus, the school, and one-a-one teaching in universities.

Author Biographies

Luana Zanotto, Universidade Federal de Goiás

Professora Adjunta na Faculdade de Educação Física e Dança (FEFD) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora e mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Licenciada em Educação Física.

Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos

Professora permanente do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) e Professora Associada II do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP), ambos da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutora em Educação Escolar.

Raiza Fernandes Bessa de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos

Professora de Educação Básica e Formadora de professores de Educação Infantil na Secretaria Municipal de Educação de São José do Rio Preto-SP. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e pela Università Degli Studi Roma Tre (Itália).

Published

2023-07-03

Issue

Section

Articles