LMOOCs: Preliminary reflections for the development of communicative MOOCS

Authors

  • Marcus Vinicius Liessem Fontana Universidade Federal de Santa Maria
  • Vilson J. Leffa Universidade Católica de Pelotas

Abstract

In this work, we present some initial results of a research that we have developed around the elaboration of Language Massive Open Online Courses (LMOOCs). Massive open online courses (MOOCs) have been widely disseminated by recognized universities around the world. In the same way, courses in this modality for language learning are beginning to be developed by some researchers. We have found, however, in previous research, that the platforms on which these courses are available are extremely rigid, with limited resources, which leads to language learning more focused on the grammar of the language than on its communicative aspects. In this sense, by means of bibliographical research, we seek to understand if the MOOC, in fact, present any possibility of offering a language teaching focused on communication. In this text, we present suggestions of digital architecture for the design of a LMOOC within a communicative perspective, we discuss the importance of using video and also we work the issues that involve the motivation and the engagement of the students to the language learning in a massive course with special emphasis. From these reflections, we conclude that there are five characteristics that must be respected in the development of a LMOOC: adaptability, specialization, modularity, reusability, and ubiquity.

Keywords: LMOOC, language learning, digital technologies.

Author Biographies

Marcus Vinicius Liessem Fontana, Universidade Federal de Santa Maria

Pós-doutorando em Linguística Aplicada pela UCPel. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (2015). Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (2009), com bolsa fornecida pela CAPES. Possui Licenciatura em Língua Espanhola e Literaturas pela Universidade Federal de Pelotas (2006). É Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Maria, Coordenador do Curso de Licenciatura em Espanhol UAB/UFSM e Coordenador dos projetos de pesquisa Além da Visão e Complexidade e Reconhecimento na EaD. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Espanhola, Linguística Aplicada, Tecnologias na Educação, Educação a Distância e Tecnologias Inclusivas para Pessoas com Deficiência Visual.

Vilson J. Leffa, Universidade Católica de Pelotas

Professor Titular da Universidade Católica de Pelotas. Doutorou-se em Linguística Aplicada pela Universidade do Texas em 1984, trabalhou na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e foi pesquisador visitante da Universidade da Califórnia, em Irvine. Como professor e pesquisador tem atuação nas áreas acadêmica, de formação de recursos humanos e de gestão científica. Na área acadêmica, tem mais de 60 artigos em periódicos, 45 capítulos de livro, 17 livros organizados e cerca de 150 trabalhos publicados em anais, tratando de temas voltados para a educação como autonomia da aprendizagem, ensino da leitura, produção textual, o léxico na aprendizagem de línguas, interação na sala de aula, produção de materiais didáticos, política de línguas e formação de professores. Mais recentemente concentrou-se no estudo das novas tecnologias no ensino de línguas, incluindo a produção de Recursos Educacionais Abertos (REAs) e o ensino a distância.

Published

2018-12-30

How to Cite

Fontana, M. V. L., & Leffa, V. J. (2018). LMOOCs: Preliminary reflections for the development of communicative MOOCS. Calidoscópio, 16(3), 460–468. Retrieved from https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2018.163.10