Interactional practices at school: negotiating a rural identity

Authors

  • Jakeline Aparecida Semechechem Professora e coordenadora do curso de Letras da Faculdade Alvorada de Tecnologia e Educação de Maringá
  • Neiva Maria Jung Universidade Estadual de Maringá

Abstract

This article aims at describing how participants in a classroom have to negotiate social meanings, like a rural identity. The data we analyze were gathered during an ethnographic research, in a multilingual community (Portuguese, Brazilian and Ukrainian), in southern Brazil. From an Interactional Sociolinguistic perspective, this paper discusses how some sociolinguistic concepts have helped understand interactional events in school. For this aim, concepts such as social gathering, context, frame, footing, alignment, contextualization cues and participation structures are reviewed, so as to discuss the view of interaction within this theoretical model. Results evidence that the microanalysis of interactional practices at school, such as those that involve participation and the management of the social identities, point to the macro-social conflicts that constitute the members of a community.

Key words: interaction, school practices, social identities, rural community.

Author Biographies

Jakeline Aparecida Semechechem, Professora e coordenadora do curso de Letras da Faculdade Alvorada de Tecnologia e Educação de Maringá

Doutoranda em Letras na Universidade Estadual de Maringá (UEM), mestre em Letras pela mesma instituição (2010) e graduada em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2006). Professora e coordenadora do curso de Letras da FAculdade Alvorada de Tecnologia e Educação de Maringá e tutora a distância no curso de licenciatura em Letras da Universidade Estadual de Maringá/Universidade Aberta do Brasil.

Neiva Maria Jung, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professora da Universidade Estadual de Maringá e atua na graduação e pós-graduação em Letras (mestrado e doutorado).

Published

2012-07-25

How to Cite

Semechechem, J. A., & Jung, N. M. (2012). Interactional practices at school: negotiating a rural identity. Calidoscópio, 10(2), 140–152. Retrieved from https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2012.102.02

Issue

Section

Articles