Oralidade e letramento no ensino superior: dimensões e usos do gênero seminário

Authors

  • Juciane Cavalheiro Universidade do Estado do Amazonas
  • Elaine Pereira Andreatta Universidade do Estado do Amazonas https://orcid.org/0000-0001-7446-3276
  • Lorena Maria Nobre Tomás Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.03

Keywords:

oralidade; esfera acadêmica; seminário.

Abstract

This article aims to investigate the practices of orality and the presence of oral genres in the academic sphere. To achieve this, we revisit established concepts that underpin this work, as proposed by Bakhtin (2016), Marcuschi (2001, 2005, 2008a, 2008b, 2020), Dolz and Schneuwly (2004), among others. Based on this theoretical contribution, we reflect on the curriculum developed for the training of Portuguese language teachers at a higher education institution. Next, we propose a didactic model for the oral genre of academic seminars, considering that, although it is one of the most practiced oral genres in the academic sphere, it is often treated intuitively. Finally, we present an experience working with the seminar genre involving students from the Language Studies program at the same institution. The curriculum analysis indicated progress regarding the study and didactic treatment of orality. However, the systematic study of oral genres is still underexplored in the document. The experience with students highlighted that the oral genre of seminars needs to be conceived as an orality activity, involving literacies, as it operates at the intersection of reading and writing and utilizes various semiotic resources.

Author Biographies

Elaine Pereira Andreatta , Universidade do Estado do Amazonas

Doutora em Linguística Aplicada pela Unicamp.

Graduação em Letras- Habilitação Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul.

Especialização em Ensino-Aprendizagem de Línguas também pela UNIJUÍ.

Mestrado em Letras- Estudos Literários pela UFAM- Universidade Federal do Amazonas. 

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Amazonas.

Lorena Maria Nobre Tomás, Universidade do Estado do Amazonas

Lorena Maria Nobre Tomás

Doutora em Língua Portuguesa pela Puc-São Paulo

Mestrado em Letras pela Universidade Federal do Amazonas

Especialização em Leitura e Produção Textual pela Universidade Federal do Amazonas

Graduação em Letras - Língua Portuguesa e Comunicação Social - Jornalismo também pela Universidade Federal do Amazonas

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Amazonas

Published

2024-12-16

How to Cite

Cavalheiro, J., Pereira Andreatta , E., & Maria Nobre Tomás, L. (2024). Oralidade e letramento no ensino superior: dimensões e usos do gênero seminário. Calidoscópio, 22(1), 51–72. https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.03