Orality, oral genres and teacher education:

from the classroom to city streets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.02

Keywords:

orality, oral gender, teacher education

Abstract

This article aims to reflect on working with orality and oral genres in teacher education. To this end, relying on theoretical-methodological frameworks that highlight the role of language, the collective pronunciation of the world and education in human formation, aiming at the construction of a society with critical and transformative awareness, we analyze curricula of undergraduate courses for we deal with initial teacher education and continuing education initiatives. The results indicate that official documents still do not highlight the importance of orality and oral genres in teacher education, however there are initiatives that place teachers in dialogue, leaving them as de facto and legal protagonists of decisions about the organization of their work. Such initiatives are capable of overcoming the limitations imposed by the initial prescriptions by proposing new paths from the classroom to the city streets.

Author Biographies

Luzia Bueno, é professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade São Francisco na cidade de Itatiba-SP.

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (1991), graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1994), mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2002), fez um estágio de doutorado em Ciências da Educação - University of Génève (2006), sob a orientação do professor Jean-Paul Bronckart, realizou estudos de pós-doutoramento sobre Letramento na Unicamp, sob a supervisão da profa. Angela Kleiman.

É doutora em Lingüística Aplicada pela PUC-SP, líder do grupo ALTER-LEGE e vice-líder do grupo ALTER-AGE (Análise da Linguagem, Trabalho Educacional e suas Relações; e Aprendizagem, Gêneros textuais e Ensino).

 


Fabiana Rodrigues de Sousa, Universidade São Francisco

Fabiana Rodrigues de Sousa é professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade São Francisco.

Wesley Baptista, Universidade São Francisco

Wesley Baptista é doutor em Educação pela Universidade São Francisco.

Published

2024-12-16

How to Cite

Bueno, L., Rodrigues de Sousa, F., & Baptista, W. (2024). Orality, oral genres and teacher education:: from the classroom to city streets. Calidoscópio, 22(1), 31–50. https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.02