O uso de um instrumento de autorreflexão em um contexto de formação inicial de professores de línguas com vistas ao desenvolvimento do letramento crítico e à transformação social – a autonomia sociocultural, as tecnologias e suas inter-relações

Authors

  • Christine Siqueira Nicolaides Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
  • Junia de Carvalho Braga Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Bruna Quartarolo Vargas Colégio de Aplicação João XXIII/Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.05

Abstract

In this study, we use a self-reflection instrument to implement a pedagogical practice aimed at critical reflection to better understand the development of Critical Literacy in pre-service education, in order to foster reflections on language teaching related to sociocultural autonomy, to the use of technology and its interrelationships. Hence, we constructed and used the self-reflective instrument with 30 language pre-service teachers. We used ATLAS-TI software to assign analysis categories. When analyzed from the perspective of Critical Literacy, the findings demonstrate that self-reflective instruments can encourage critical reflection and promote opportunities for problematizing concepts and conceptions. The research participants' reflections show a tendency to perceive autonomy in the individual sense, although, in the collective sense, the concept of sociocultural autonomy may be new for these teachers. Reflections on digital technologies, in turn, point out that, although technology can expand learning opportunities, access to it only by a privileged social group tends to increase social inequality. As a consequence, only a restricted group can have its voice heard, curbing possible emancipatory processes of less privileged classes and making it harder for social transformation in society.

Author Biographies

Christine Siqueira Nicolaides, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Graduada em Letras Português e Inglês pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel). Mestra em Letras pela UCPel e Doutora em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Fez pós-doutorado pela San Francisco State University. Atualmente está vinculada como Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Junia de Carvalho Braga, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Associate Professor at Federal University of Minas Gerais (UFMG). The tenets of her research have been complexity theory, situated learning, communities of practice, Computer Assisted Language Learning (CALL) as well mobile learning and mobile applications.

Bruna Quartarolo Vargas, Colégio de Aplicação João XXIII/Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Graduated in Portuguese/English/Literature from Universidade Gama Filho - Rio de Janeiro (2006) and Master's Degree in Applied Linguistics (2011) from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). She has experience in teaching/learning the English language. She is an effective English Language teacher at Colégio de Application João XXIII, Federal University of Juiz de Fora. She is currently part of the Postgraduate Program in Interdisciplinary Applied Linguistics at UFRJ as a doctoral student.

 

Published

2022-03-24

How to Cite

Nicolaides, C. . S., de Carvalho Braga, J. ., & Quartarolo Vargas, B. . (2022). O uso de um instrumento de autorreflexão em um contexto de formação inicial de professores de línguas com vistas ao desenvolvimento do letramento crítico e à transformação social – a autonomia sociocultural, as tecnologias e suas inter-relações . Calidoscópio, 19(4), 494–508. https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.05