A contingent look at retail internationalization: Proposition of a taxonomy and discussion of theoretical challenges

Autores/as

  • Renata Maria de Almeida Bastos Gomes IAG/PUC-Rio (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Administração e Gerência)
  • Jorge Manoel Teixeira Carneiro IAG/PUC-Rio (Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Administração e Gerência)
  • Luis Antonio da Rocha Dib Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ - COPPEAD)

Palabras clave:

retail, internationalization, taxonomy

Resumen

There is no agreement upon the set of dimensions to be used to categorize distinct types of retailers and, consequently, it is difficult to disentangle the particularities of the internationalization trajectories of specific types of retailers. In this article, we propose a taxonomy of the firms involved in international retailing and discuss the differences in the internationalization patterns of the retail business across the types of retailers. The data was collected from an extensive review of the literature on retail internationalization and from several secondary sources, such as a report of a research institute and retailers’ websites, as well as from visits to stores. The proposed taxonomy identifies three distinct types: (i) traditional retailers, (e.g., Walmart, JCPenney), which distribute a varied array of third parties’ brands, (ii) specialized branded retailers (e.g., Zara, H&M), which are exclusive distributors of their own brands, and (iii) direct branded retailers (e.g., Adidas, Louis Vuitton), firms that are brand manufacturers’ that are also distributors of their brands, but in a non-exclusive manner, as such brands are also distributed through other retailers. This contingent view of retail internationalization helps overcome two week points this field has: (i) the pervasive research practice of employing mixed samples of distinct types of retailers; and (ii) the inadvertent focus on traditional retailers, such as supermarkets and department stores, as if they were representative of the population of international retailers as a whole, which contrasts with the noticeable increase in the international retail distribution of consumer products through monobranded stores.

Keywords: retail internationalization, retailer types, taxonomy.

Biografía del autor/a

Renata Maria de Almeida Bastos Gomes, IAG/PUC-Rio (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Administração e Gerência)

Graduada em Tecnologia da Informação (PUC-Rio), Estudante de Doutorado em Administração (PUC-Rio), área de pesquisa: negócios internacionais e varejo.  Possui experiência prévia nas áreas de comércio exterior e varejo, notadamente no setor shopping centers onde atuou como executiva na área de desenvolvimento e comercialização.

Jorge Manoel Teixeira Carneiro, IAG/PUC-Rio (Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Administração e Gerência)

Professor de Estratégia e de Negócios Internacionais do IAG/PUC-Rio. Possui doutorado em Administração de Empresas pelo Coppead/UFRJ, com especialização em Negócios Internacionais. É mestre em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro PUC-Rio, com especialização em Marketing, e bacharel em Engenharia Eletrônica pela mesma instituição. Pesquisador do Núcleo de Pesquisas em Negócios Internacionais do IAG/PUC-Rio. Coordenador Acadêmico da divisão de Estratégia em Organizações da ANPAD para o período 2015-2016. Co-Editor-chefe da BAR (Brazilian Administration Review). Membro do board do EIBA (European International Business Academy). Bolsista da FAPERJ (Jovem Cientista do Nosso Estado) para o período outubro/2012 a setembro/2015. Pesquisador PQ2 do CNPq.

Luis Antonio da Rocha Dib, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ - COPPEAD)

Professor-chefe da área de Marketing e Negócios Internacionais do Instituto COPPEAD (UFRJ). Dib é doutor e mestre em Administração (COPPEAD/UFRJ) e graduado cum laude em Engenharia Civil (UFRJ). Ele já coordenou diversos cursos de pós-graduação e ministra disciplinas na área de Negócios Internacionais, Estratégia Empresarial, Marketing e Negociação nos cursos de Doutorado, Mestrado, MBA e em outros programas executivos do COPPEAD. Dib possui experiência prévia como executivo de multinacionais (Shell, Telefonica e TIM) e como consultor em estratégia (Booz, Allen & Hamilton e atuando de forma independente). Foi entre 2009 e 2012 o líder do tema "Negócios Internacionais" para a Anpad. A partir de 2013 lidera o tema "Aspectos Teóricos e Metodológicos da Vantagem Competitiva" também para a Anpad.

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Publicado

2017-01-04

Número

Sección

Articles