Logical Grammar of Educational Practice: analysis of the manifestations and interactions of institutional logics

Authors

  • Patrícia de Sousa Vianna Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG
  • Roberto Gonzalez Duarte Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG
  • Raphael Pessoa Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

DOI:

https://doi.org/10.4013/base.2020.174.03

Keywords:

Institutional complexity, Economies of worth, Corporate education.

Abstract

This article analyzes the effects of the interaction between different institutional logics on corporate education. From a framework based on the concepts of institutional complexity (Thornton et al., 2012), logical constellations (Goodrick & Reay, 2011) and economies of worth (Boltanski & Thévenot, 2006), we propose a model – Logical Grammar of Educational Practice – to analyze the manifestations of institutional logic in organizational practices, particularly in the corporate education. A longitudinal case study (1965-2018) was thus carried out in Banco do Brasil by using secondary, primary, and observation data. The empirical research has evidenced the coexistence of logics lasts throughout time, without the domination of any of them over the other. The pattern of coexistence varies, depending on the context of the organization and of the institutional field. The modes of interaction among the logics, in turn, depend on the combination of the elements of orders of worth at their interfaces. Therefore, as relevant as the manifestation of logics, it is fundamental to analyze the interaction among them. From these interactions, one can understand: (i) the reasons of changes in the organizational practices’ trajectories; (ii) the diversity of logical-institutional interaction that may happen inside of a constellation of logics; and (iii) the condition under which the logics compete or complement each other.

Author Biographies

Patrícia de Sousa Vianna, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998), MBA em Gestão Pública pela FEA-RP/USP (2003), Curso Nível Extensão Desenvolvimento de Competências Gerenciais pela Fundação Getúlio Vargas (2009). Doutora em Administração pela Face/Cepead na Universidade Federal de Minas Gerais (2019). Domínio do idioma Inglês, conhecimento intermediário dos idiomas francês e espanhol.

Experiência em docência e em Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente em Gestão de Pessoas e Universidade Corporativa, Marketing Público e Educação Empresarial. Trabalhou no Banco do Brasil no período de 1988 a 2013, desempenhando funções de gerente negocial nos segmentos de mercado Pessoa Física, Governo e Comunicação e Marketing. Foi gerente Geral de Pessoas do Estado de Minas Gerais, de Campinas e ABC Paulista e Gerente da Universidade Corporativa – Unibb.  Atualmente é consultora em gestão e educação empresarial.

Roberto Gonzalez Duarte, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Graduação em Psicologia (Universidade Federal de Minas Gerais - 1989), Mestrado em Administração (Universidade Federal de Minas Gerais - 1997), Doutorado em Administração (Universidade de Cambridge, Inglaterra - 2001) e Pós-Doutorado (Universidade Erasmus, Holanda). Atualmente, é Professor Associado I do Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Foi Bolsista de Produtividade em Pesquisa (Nível 2) do CNPq. Áreas de interesse: negócios internacionais; gestão internacional; transferência de conhecimento; perspectiva da co-evolução.

Raphael Pessoa, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Doutorando em Administração pelo Cepead UFMG

Published

2020-12-22

Issue

Section

Articles