MEMORIES OF A TEACHER: UNIQUE TRAJECTORY CONTRIBUTE OF TO UNDERSTAND THE HISTORY OF EDUCATION IN THE RURAL AREA OF NOVO HAMBURGO/RS (1940-1969)
DOI:
https://doi.org/10.4013/1343Keywords:
memórias de professores, educação rural, fazer pedagógico multisseriado.Abstract
O objetivo deste estudo gira em torno de fatos e reflexões da história docente de uma professora primária cuja trajetória se desenvolveu no espaço rural de Novo Hamburgo/RS, entre 1940 e 1969. Pretende analisar a trajetória entrelaçada ao fazer pedagógico em classes multisseriadas num determinado tempo e espaço. O estudo busca também investigar as marcas do poder agora revisitadas pelas memórias. A pesquisa, de natureza qualitativa, utiliza a metodologia da História Oral, valendo-se de entrevistas semi-estruturadas. Os referenciais teóricos fundamentam-se em Halbwachs, Stephanou e Werle, entre outros, que auxiliam na articulação entre memória e contexto. A história da “professora Gersy” a singulariza como docente do meio rural, principalmente da história da educação pública municipal rural.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I grant the journal Entrelinhas the first publication of my article, licensed under Creative Commons Attribution license (which allows sharing of work, recognition of authorship and initial publication in this journal).
I confirm that my article is not being submitted to another publication and has not been published in its entirely on another journal. I take full responsibility for its originality and I will also claim responsibility for charges from claims by third parties concerning the authorship of the article.
I also agree that the manuscript will be submitted according to the journal’s publication rules described above.