Cartographic intervention research in Art Education

Authors

  • Monica Zewe Uriarte Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Adair de Aguiar Neitzel Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.213.14095

Abstract

This paper focuses on the cartographic intervention research as a method for research in Art Education. The objective is to discuss this methodology, which highlights the educational processes and issues that respect subjectivities and experience. The research methodology is qualitative and the approach is bibliographical, with the main theoretical framework based on Deleuze and Guattari (1995), Kastrup (2008) and Uriarte (2017). As a result, we point out that this methodology requires a change in the narrative practices; presents research and intervention as two plans of the same process; does not dissociate the fields of analysis and intervention; is an open method to relations and connections with other areas of knowledge; requires the immersion of the cartography researcher in the research territory; is always a collective of forces alongside stable outlines called shapes, and proved to be very suitable for the research in Art Education, specifically in Music.

Keywords: cartographic intervention research, research methodology, Art Education.

Author Biographies

Monica Zewe Uriarte, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Educadora musical, possui Especialização em Educação Musical pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI, com bolsa CAPES de Doutorado sanduíche junto à Université Paris I Panthéon-Sorbonne. É professora permanente do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da UNIVALI, membro do Grupo de Pesquisa Cultura, Escola e Educação Criadora na linha de pesquisa Cultura, Tecnologia e Aprendizagem, atuando também como docente do Curso de Música Licenciatura e Bacharelado da UNIVALI.

Adair de Aguiar Neitzel, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutora em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Pós doutorado na Universidade Paris VI - Diderot. Professora titular da Universidade do Vale do Itajaí, orienta pesquisas no Mestrado e Doutorado em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Cultura, Escola e Educação Criadora. Pesquisa os seguintes temas: literatura, arte na educação, formação de leitores, formação de professores e educação estética. Foi coordenadora Institucional do PIBID UNIVALI na gestão 2010-2013 e 2014-2016-I.

Published

2017-12-30