Integrated Degree in Science, Mathematics and Languages: interdisciplinary education for the elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.27

Keywords:

Teacher education; Interdisciplinarity; Elementary school.

Abstract

In this article, we narrate research carried in an interdisciplinary degree class to educate teachers to work in the elementary school. We aim to understand educational actions developed with undergraduates designed to provide the development of scientific, mathematical, digital and mother tongue literacies in an interdisciplinary perspective, with a view to future teaching. As teachers of the course, we develop research-education, through qualitative research, in the narrative modality, forming partnerships with other professionals. The education design carried is based on the formative triad: collective work - use of digital technologies - classroom research, associated with the methodological perspective of inverted symmetry. We used audiovisual records from two consecutive academic semesters, in which students and teachers narrate about the formative experiences lived in a shared way. We assume the discursive textual analysis for the treatment of empirical material. The results reveal that undergraduate, when experiencing interdisciplinary processes as students, from a place similar to the one they will teach, are able to plan, discuss, justify and defend interdisciplinary teaching practices. The results allow us to conclude that it is possible to integrate curricular components of specific education, through classroom research, in two levels of discursive practices in the classroom: i) the level of horizontality of the contents, in which the different languages ​​move in a same discursive horizon in search of understanding reality; ii) the level of verticalization of the content (s), seeking to deepen specific knowledge, in a more specialized way; both levels are caused by pedagogical intentionality and mediated by the teacher. Therefore, the teaching partnership in class is promising to encourage and develop new attitudes and interdisciplinary teaching practices.

Author Biographies

France Fraiha-Martins, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Tecnologia em Processamento de Dados pelo Centro Universitário do Estado do Pará - CESUPA (1995) e especialização em Informática na Educação pelo CESUPA (2001). Concluiu o Mestrado em Educação em Ciências e Matemática: área de concentração-Ciências, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas - PPGECM/IEMCI/UFPA. Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas pelo PPGECM/IEMCI/UFPA. Recebeu Menção Honrosa no Prêmio Capes de Tese. Desenvolve pesquisa na linha Formação de Professores com trabalhos voltados para a Educação a Distância e para o uso de Tecnologias Digitais em situações de ensino. É docente da Universidade Federal do Pará - UFPA, lotada no Instituto de Educação Matemática e Científica - IEMCI. Atualmente é Coordenadora do Programa da Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGDOC/IEMCI/UFPA). É membro do grupo de pesquisa de formação de professores (TRANS)FORMAÇÃO, vinculado ao IEMCI/UFPA. É docente do Programa de Pós-graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas, atuando na linha de pesquisa Formação de Professores para o Ensino de Ciências e Matemáticas. Atua também no Programa de Pós-graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC) na linha de pesquisa Formação de Professores para a Educação em Ciências e Matemática. 

Terezinha Valim Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará

Possui graduação em Curso de Licenciatura em História Natural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975); graduação em Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975); especialização em Ecologia Humana na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1981) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000), na linha de pesquisa "Ensino, Avaliação e Formação de Professores". Atualmente faz parte do Corpo Editorial da Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências e é professora Titular da Universidade Federal do Pará, onde iniciou carreira em março de 1979. Criou o Clube de Ciências da UFPA, em 1979, tendo em vista a formação inicial de professores de Ciências e Matemática da Instituição. É pesquisadora na área de Educação em Ciências e Educação Ambiental, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: formação de professores, ensino de ciências, formação inicial, pesquisa narrativa e ensino com pesquisa. Foi Diretora Geral do INSTITUTO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E CIENTÍFICA DA UFPA (antigo NÚCLEO PEDAGÓGICO DE APOIO AO DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO), por dois mandatos consecutivos (2003 a 2011). 

Published

2022-08-21

Issue

Section

Dossiê: Formação e práticas pedagógicas docentes