On board of the Guaspari building

Authors

  • Raquel Rodrigues Lima Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Anna Paula Canez Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter

DOI:

https://doi.org/10.4013/arq.2018.141.04

Abstract

This article presents part of the process of the modernity of the city of Porto Alegre in the mid-1930s through the analysis of the Guaspari building, designed by Fernando Corona in 1936, and the overlapping of times throughout the existence of this building. The great event of the Farroupilha Revolution’s Centennial Exhibition in 1935 and the construction of buildings with pure volumes and façades devoid of ornamentation are some of the indications of the arrival of the new times in the capital of Rio Grande do Sul. The Guaspari building has a light of its own that condenses the spirit of the thirties, as one of the reminiscences of the Exhibition’s ephemeral pavilions, remaining in the imaginary of the city. The reference of the ship was present both in the architecture of Le Corbusier and in expressionism, particularly in the works of Mendelsohn. With more or less intensity, the Guaspari building resembles naval engineering, with the intention of translating the laws of motion architecturally, as if they were floating in the sea of the flow of people and cars or accompanying their movement. The history of the Guaspari building has three phases: the first consists in the elaboration, articulation of references, approval and construction of the architectural project – anchored; the second registers the building submerged in luxalon for a long period, totally unrecognizable – covered; and the third registers the resurgence of the Guaspari building in center of Porto Alegre – in sight.

Keywords: Fernando Corona, Guaspari Building, modern architecture in Porto Alegre.

Author Biographies

Raquel Rodrigues Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1989), mestrado em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Atualmente é Professora Titular e Pesquisadora do Departamento de Teoria e História da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em História da Arquitetura e Urbanismo, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria e História da Arquitetura e Urbanismo Ocidental, Arquitetura Moderna, Arquitetura Vernácula. História do Urbanismo e da Arquitetura no Brasil, História do Urbanismo e da Arquitetura no Rio Grande do Sul, História do Urbanismo e da Arquitetura em Porto Alegre.

Anna Paula Canez, Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter

Possui graduação em Arquitetura - UFRGS (1988). Em 1989 foi premiada na primeira edição do Concurso Ópera Prima para formandos em arquitetura. Realizou mestrado (1996) e doutorado (2006) em Teoria, História e Crítica da Arquitetura - PROPAR/UFRGS - com a tese orientada por Fernando Freitas Fuão intitulada, "Arnaldo Gladosch: o edifício e a metrópole. Atualmente atua como arquiteta colaboradora de escritório de arquitetura e professora titular e pesquisadora do Centro Universitário Ritter dos Reis desde 1990, coordenadora geral do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo - Mestrado Associado UniRitter/Mackenzie e líder de grupo de pesquisa "Lucio Costa: Obra Completa". Tem experiência na área da arquitetura e do urbanismo, com ênfase no projeto da edificação, atuando em pesquisa principalmente no tema do projeto de arquitetura e arquitetos brasileiros do século XX. É autora dos livros, "Fernando Corona e os caminhos da arquitetura moderna em Porto Alegre" e "Arnaldo Gladosch: o edifício e a metrópole"; co-autora dos títulos, "Acervos Azevedo Moura e Gertum e João Alberto: imagem e construção da modernidade em Porto Alegre", "Arquiteturas Cisplatinas: Roman Fresnedo Siri e Eladio Dieste em Porto Alegre" e "Composição, partido e programa: uma visão crítica de conceitos em mutação". Em 2007 coordenou a edição fac-similar do livro "Lúcio Costa: sôbre arquitetura" organizado por Alberto Xavier.

Published

2018-06-28

How to Cite

Lima, R. R., & Canez, A. P. (2018). On board of the Guaspari building. Arquitetura Revista, 14(1), 41–47. https://doi.org/10.4013/arq.2018.141.04

Issue

Section

Articles